Menu

Nawigacja

Treść strony

Najczęściej zadawane pytania dotyczące konkursu na odnawialne źródła energii.

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi programu publikujemy niektóre z nich wraz z odpowiedziami. Mamy nadzieje, że taka forma pomoże Państwu zapoznać się z zasadami konkursu realizowanego w ramach zasad Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.

  1. Jaka jest maksymalna wielkość instalacji PV, o którą mogę poprosić?

Każdy mieszkaniec gminy może otrzymać dotację aż do 85% kosztów netto pod warunkiem, że produkcja prądu nie przekroczy aktualnych potrzeb gospodarstwa domowego. Wyliczenie będzie sporządzone przez projektantów na podstawie zużycia z ostatniego roku, ankiety, oceny na miejscu. Na każde zużyte 1000 kWh dobierana jest instalacja 1kW. Np. Jeśli nasz dom zużył 4000 kWh, maksymalna instalacja to 4kW.

  1. W przyszłości planuje wymianę pieca na elektryczny, dlatego moje zapotrzebowanie na prąd znacznie wzrośnie. Czy mogę poprosić o większą instalację?

Zasady programu wykluczają taką sytuację. Wielkość instalacji jest dobierana do zużycia prądu w ostatnim roku. Mieszkaniec nie może osiągnąć tzw. przysporzenia, czyli wyprodukować więcej prądu niż zużywa. Dlatego taka konstrukcja programu zabezpiecza Gminę przed taką sytuacją.

  1. Prowadzę gospodarstwo małe gospodarstwo rolne. Czy instalacja może zasilać budynki gospodarcze?

Tak wysoka dotacja jest tylko możliwa przy założeniu, że prąd będzie zużywany tylko na potrzeby domowników, nie gospodarstwa rolnego. Projektanci tak obliczą zapotrzebowanie, aby wyprodukowany prąd pokrył jedynie zapotrzebowanie gospodarstwa domowego. Konieczna staje się instalacja podlicznika, który stanowi koszt mieszkańca. Jeśli mieszkaniec gminy będzie chciał zasilić gospodarstwo rolne może skorzystać z innych programów i dotacji samodzielnie.

  1. W domu prowadzę działalność gospodarczą pozarolniczą. Czy mogę skorzystać z programu?

Nie. Zgodnie z zasadami Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi 85% dotacji mogą uzyskać tylko domy, gdzie nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Pamiętać jednak należy, że w domu może być zarejestrowana działalność gospodarcza a prowadzona w innym miejscu. Np. myjnia samochodowa może być prowadzona w innej miejscowości a rejestracja firmy w domu. Taka sytuacja musi jednak wynikać z dokumentów rejestrowych przedsiębiorcy.

  1. Mieszkam w domu, który nie ma uregulowanego statusu własnościowego. Jeden z właścicieli zmarł. Czekam na sądowną decyzje o przepisaniu majątku. Czy mogę wziąć udział w programie?

Niestety nie. Urząd Marszałkowski wymaga, aby na umowie z gminą podpisali się wszyscy właściciele a status prawny działki był uregulowany. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości choćby w jednym domu wniosek o dotację dla całej Gminy zostanie odrzucony przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.

  1. Mój dom nie posiada jeszcze odbiorów technicznych. Czy mogę wziąć udział w programie?

Nie. Program dotyczy tylko istniejących obiektów.

  1. Czy przeprowadzane będą kontrole w moim domu?

Biorąc udział w programie zgadzacie się Państwo na możliwość przeprowadzenia takiej kontroli w okresie do 5 lat od końca realizacji projektu w całej Gminie. Urząd Marszałkowski w Łodzi może przeprowadzić kontrole mającą na celu ustalenie czy prąd służy tylko na cele domowników, czy jest prowadzona działalność gospodarcza, czy instalacja działa w sposób prawidłowy.

  1. Jakiej firmy sprzęt zostanie zamontowany w ramach projektu.

Gmina tworzy dokumentację projektową, na podstawie której w przypadku otrzymania dotacji ogłosi przetarg na wykonawcę. Zgodnie z prawem zamówień publicznych Gmina określa podstawowe parametry, które musi spełnić wykonawca jednak nie określa nazwy produktów.

  1. Kiedy rozpocznie się projekt?

Gmina bierze udział w konkursie i to od Zarządu Województwa Łódzkiego zależy czy otrzyma dotację. W konkursie bierze udział wiele gmin z naszego województwa dlatego konkurencja jest duża. Realizacja projektu nie jest więc przesądzona. Mimo dużej konkurencji stwierdzono, że warto podjęć próbę ponieważ żaden program nie oferuje w tym momencie dotacji na tak wysokim poziomie. Ocena wniosków trwać będzie około 9 miesięcy. W przypadku otrzymania dotacji gmina wybierze wykonawcę i rozpocznie projekt. Czas rozpoczęcia realizacji jest więc uzależniony od czynników zewnętrznych, na które Gmina nie ma wpływu.

« wstecz

Stopka

Herb

Urząd Gminy Góra Świętej Małgorzaty

Góra Świętej Małgorzaty 44
99-122 Góra Świętej Małgorzaty

tel. +48 24 389 24 00
tel./fax +48 24 389 24 01
e-mail: sekretariat@goraswmalgorzaty.pl

NIP: 775-10-64-174
REGON: 000535379

 

[obiekt mapy] Urząd Gminy w Górze św. Małgorzaty